Sunday, June 14, 2009

Setem Muzium Kesenian Islam (Kubah Utama)


Kelahiran tamadun Islam sebagai salah satu tamadun yang terunggul dalam umat manusia adalah satu realiti yang sentiasa mendapat perhatian dunia. Hasil warisan dan budaya peninggalan seniman tamadun ini banyak memberi pengajaran dan kefahaman sejarah Islam itu sendiri.

Diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato' Seri Dr. Mahathir Bin Mohammad, muzium ini adalah satu-satunya muzium seumpamanya di rantau Asia Pasifik yang dibina khas untuk melestarikan artifak Islam ini di bawah satu bumbung.

Ia akan memainkan peranan sebagai "Penyimpan, Pembaik Pulih, Pemelihara dan Pendidik" kesenian Islam agar generasi alaf baru tidak terangsang

Keluasan kawasan pameran meliputi 270,00 kaki persegi yang merentangiempat aras dikhaskanuntuk artifak di pameran utama dan juga dua galeri khas serta kemudahan-kemudahan lain.

Artifak yang dikumpul dipamerkan mengikut beberapa tema. Antaranya ialah Kesenian Masjid yang memberi tumpuan kepada mihrab dan mimbar. Antara replika yang dipamerkan dimuzium ini ialah Taj Mahal, Masjid dan Muzium Imam Ismail Al-Bukhari dan Makam Amir Timur.

No comments:

Post a Comment